Tuesday, August 24, 2010

jalan2 bazaar Ramadhan

Alhamdulillah dh 2 weeks berpuasa, wpun ada yg dh rongak krn hal2 yg takleh dielakkan *wink2* melihatkan kpd jumlah bazaar Ramadhan yg berlambak2 tiap kali bln Ramadhan ni, saya rs kagum dgn semangat para penjual yg gigih mencari wang berniaga siang2 hari - hujan ke, pns ke tetap berniaga. tgk dlm berita, abang jual ikan bakar tu kata satu hari berniaga dh leh dpt RM3000. Wowwww!!! utk org makan gaji cm saya, 1bulan br dpt duit byk tu, bang ooiii!!! dan agak kagum gak pukul brp penjual2 lauk/kuih-muih/mee/popia/etc2 tu start masak utk jual kt bazaar Ramadhan ye? (takyah nk pening2 kpale pkir... tanya je kt org yg berniaga tu).

tp dh 2weeks puasa ni, saya br melawat bazaar Ramadhan 2 kali je... pdhal, everyday balik keja akan lalu kt 2 bazaar Ramadhan yg dkt dgn rumah saya. ada la kwn ty “ko tak g bazaar Ramadhan ke?” jwpn saya “ermmmm... tak”. lpstu rs diri cm tak cool je cz visiting bazaar Ramadhan is an IN thing now. YES?!!! so, bila saya ckp saya tak gi bazaar Ramadhan, rs cm saya x berapa COOL sgt (what the?!!!! *&%^$). ats sbb itulah, baru2 ni saya g la bazaar Ramadhan yg dkt dgn rumah saya tu supaya d next time de kwn ty lg, saya leh jwb “aku g bazaar Ramadhan kt rumah aku tu, lpstu aku beli jgbjsdbfdjs, ahihaifhaihri, ahahdsahoi, enoho, etc2”. mslhnye, bila saya visit bazaar Ramadhan tu for the 1st time, dr satu hujung ke satu hujung tak npk pn makanan yg leh membuat air liur cm nk meleleh... yg mknan cm rs heaven giller la bila makan time bukak posa. TAKDE pun. CUMA ada 1 je gerai yg saya g masa 1st time melawat bazaar tu yg saya rasa “ok la, gerai ni leh accept la” cz gerai tu je yg ada kuih lopis (not that i ngidam kuih lopis ke hapa. tp i dah sebut psl kuih lopis b4 start bln posa lg, masa program mkn2 free yg wt kt opis sempena nk sambut bln Ramadhan lg, yg i berborak dgn my staf and ckp “kalo ada kuih lopis pun sedap, kn?”)

1st time g bazaar saya beli kuih lopis JE... & 2 KETUL SAHAJA, okeysss (dan abang jual kuih lopis cm xpuas hati sbb dia promo “beli 5 RM2, dik”, tp mula2 saya ckp nk tiga, lpstu saya ckp nk 2 je). 2nd time pegi, ok fine la UP sket... beli roti john and ayam percik. roti john tu saya beli cz dh lama rasanye xmakan cz roti john ada jual kt pasar mlm je & rumah saya dh berkurun takde psr mlm (kechiwa tahap dewa bila psr mlm kt rumah tiba2 stop beroperasi a few years ago). ayam percik lk saya beli sbb tgk org lain berhimpun dpn gerai tu cm abg tu punya ayam percik la yg plg menarik. tp bila dh mkn, hmmm... abang punya ayam percik is not my taste la, bang...sorrrrryyyyy!!! nasib baik la bulan puasa ni tenaga tak byk sgt ada kesedaran diri utk tidak hentam dan bg ayat sarcastic... huhuhu... saya dan tabiat kurang bijak sopan saya bila kurg puas hati dgn org yg berniaga.

what_i_think: dh 2 weeks puasa, 2 kali g bazaar Ramadhan. maknanye, average g 1 kali per week (mcm buat matematik je aku rasa). so, another 2weeks b4 d end of Ramadhan ni, adakah saya akn jejakkan kaki lg 2 kali kt bazaar Ramadhan? wait and see.

No comments: